القائمة الرئيسية

الصفحات

آيا صوفيا - بوست السهرة (محمد طارق)

آيا صوفيا بوست السهرة

محمد طارق

 #بوست_السهرة

-----------------------------------------------------------------

شركم من باع دينه بدنياه وشر منه من باع دينه بدنيا غيره

-----------------------------------------------------------------

#تنبيه_هام_جدا

البوست بعيدا عن اي هري او مناكفة سياسية ، انا بتكلم كمسلم بوقائع تاريخية واي حد عنده نقد يبقي في الحدود دي 

-----------------------------------------------------------------

من ساعة ما اعلنت تركيا يوم الجمعة اللي فات عن عودة متحف آيا صوفيا الي مسجد مرة اخرى إلا واتفتحت علينا سلسلة نعير وعواء ولطميات وحاجه في منتهي المال والبنون سعادتك

المهم حاولت افهم هما بيعووا ليه او بيعيطوا ليه مفهمتش الصراحة 

يعني 

1- هل انت معترض على تحويل متحف كان مسجد لمسجد تاني ؟!!!

2- ولا انت معترض على مبدأ ان كنيسة تبقى مسجد والعكس ؟!!!

3 - ولا انت معترض أن دولة ذات سيادة بتتصرف في ارضها كيفما شاء ليها ؟!!

تعالوا مع بعض نشوف المشكلة فين ونتناولهم نقطة نقطة 

---------------------------------------------------------------------------

كان نظام الحروب القديمة والسايد لحد ما بعد منتصف القرن العشرين ان الدولة اللي بتحارب دولة وبتنتصر عليها بتخش بتعمل كل اللي هي عايزاه في البلد المهزوم 

التصرفات بقى اللي موجوده دي بتحكمها مجموعة من الاخلاق والاوامر والنواهي الدينية ، او انك بتخش تجيب عاليها واطيها وتنسف اي حاجه في وشك 

لكن مع المسلمين الامر محتلف تماما

سنة 711 ميلادية 92 هجرية استطاع #طارق_بن_زياد بأمر من #موسى_بن_نصير في عهد الدولة الاموية وخلافة الوليد بن عبدالملك بجيش لا يتعدى ال7000 مقاتل دخول شبه الجزيرة الايبرية (اسبانيا والبرتغال ) والانتصار علي كل الجيوش اللي واجهته لحد تقريبا سنة 730 ميلادية اللي اقيمت فيها دولة #الأندلس واللي كانت بتشمل اسبانيا وكاتالونيا والبرتغال واجزاء من فرنسا

استلم المسلمين خلافة الاندلس وهي عبارة عن خرابة في الوقت اللي كانت اوروبا كلها علي نفس الحال وبدأوا حكمها لتصبح الاندلس درة الكوكب علميا وثقافيا ومعماريا للدرحة اللي خلت اللغة العربية هي لغة الثقافة والمثقفين 

استمر حكم المسلمين علي الاندلس قرابة ال8 قرون وبدأ سقوطها من القرن الرابع لتأسيسها وبدأت جيوش اوروبا وقشتالة وليون تستعيد السيطرة علي جزء جزء من الاندلس الي ان سقطت دولة الاندلس نهائيا بسقوط مملكة غرناطة عام 1491 والاتفاق علي خروج ابو عبدالله الصغير اخر ملوك الاندلس بالاتفاق مع فرناندو ملك قشتاله وليون 

لحد كده الموضوع طبيعي 

نيجي بقى للجزئية الهمجية وواحده من اقذر المجاز ر في تاريخ البشرية 

فرناندو المنتصر اللي عقد اتفاقية مع ملك الاندلس نقض اتفاقيته لتبدأ واحده من اسوأ حقبة في القرون الوسطى واللي سميت ب #محاكم_التفتيش

وبدأت محاكم التفتيش في التعذيب والقتل والنفي، وبدأت هنا معاناة أهل الأندلس من المسلمين ومن اليهود، باشرت عملية القضاء على المسلمين من قبل المسيحية المنتصرة، وقد حُرِّمَ الإِسْلاَمُ على المسلمين، وفرض عليهم تركه، كما حُرِّمَ عليهم استخدام اللغةَ العربية، والأسماء العربية، وارتداء اللباس العربي، ومن يخالف ذلك كَانَ يُحْرَقُ حَيًّا بعد أن يُعَذَّبَ أشد العذاب. وكانت محاكم التفتيش تجبرهم على التنصير. 

زاد ذلك تمسك أهل الأندلس بالإسلام ورفضوا الاندماج مع المجتمع المسيحي. وحسب الرواية القشتالية الرسمية، لم يُبد الأندلسيون رغبة في الاندماج في المجتمع المسيحي الكاثوليكي وبقوا في معزل عنه، يقومون بشعائرهم الإسلامية ويدافعون عنها بكل تفان. وحتى لا يصطدموا بمحاكم التفتيش لجأوا إلى ممارسة التقية فأظهروا إيمانهم المسيحي وأخفوا الإسلام، فكانوا يتوضؤون، يصلون و يصومون… كل ذلك خفية عن أعين الوشاة والمحققين.

يتحدث مول في كتابه عن قرية مويل Muel، فيصف كيف يصنع سكانها الأندلسيون الخزف ويُضيف : "قالوا لي إن القرية ليس بها سوى 3 مسيحيين قدامى هم الكاتب الشرعي، والقسيس وصاحب الحانة..أمّا الباقون فهم يُفضّلون الذهاب إلى مكة للحج عن السفر إلى كنيسة سانتياغو في جليقية" .

سنة 1601م، كتب المطران ربيرا، مهندس قرار الطرد، تقريرا عن الوضع قدمه إلى الملك، وقال فيه: "إن الدين الكاثوليكي هو دعامة المملكة الإسبانية، وإن المورسكيين(المسلمون ) لا يعترفون ولا يتقبلون البركة ولا الواجبات الدينية الأخيرة، ولا يأكلون لحم الخنزير، ولا يشربون النبيذ، ولا يعملون شيئا من الأمور التي يقوم بها النصارى

 ثم يضيف: "إننا لا نثق في ولائهم لأنهم مارقون، وإن هذا المروق العام لا يرجع إلى مسألة العقيدة، ولكنه يرجع إلى العزم الراسخ في أن يبقوا مسلمين، كما كان آباؤهم وأجدادهم. ويعرف مفتشوا العموم أن المورسكيين (بعد أن يحجزوا عامين أو ثلاثة وتشرح لهم العقيدة في كل مناسبة) فإنهم يخرجون دون أن يعرفوا كلمة منها، والخلاصة أنهم لا يعرفون العقيدة، لأنهم لا يريدون معرفتها، ولأنهم لا يريدون أن يعملوا شيئا يجعلهم يبدون نصارى"

وفي تقرير آخر يقول المطران نفسه: "إن المورسكيين كفرة متعنتون يستحقون القتل، وإن كل وسيلة للرفق بهم فشلت، وإن إسبانيا تتعرض من جراء وجودهم فيها إلى أخطار كثيرة وتتكبد في رقابتهم والسهر على حركاتهم وإخماد ثوراتهم كثيرا من الرجال والمال.."  .

وجاء في قرار الطرد الخاص بمسلمي بلنسية: " …قد علمت أنني على مدى سنوات طويلة حاولت تنصير مورسكيي هذه المملكة و مملكة قشتالة، كما علمت بقرارات العفو التي صدرت لصالحهم والإجراءات التي اتخذت لتعليمهم ديننا المقدس، وقلة الفائدة الناتجة من كل ذلك، فقد لاحظنا أنه لم يتنصر أحد، بل زاد عنادهم 

وبعد قرار الطرد ده اتفرض عليهم انهم يسيبوا اي طفل دون ال14 عام وتنصروا قهرا واتنهبت كل ممتلكاتهم واموالهم 

نيجي بقى للجزئية المهمة 

ايه هو مصير مساجد #الأندلس

ناخدهم بالترتيب :

#مسجد_قصر_الحمراء_في_غرناطة يصبح #كنيسة_سانتا_ماريا

على أطراف جنوب مدينة مدريد، يقع مسجد قصر الحمراء، الذي يعد من ضمن قائمة كنوز إسبانيا الـ12 وأحد أبدع الآثار الإسلامية حتى اليوم.  شيده الملك أبو عبدالله محمد الأول بن الأحمر في مملكة غرناطة خلال النصف الثاني من القرن العاشر الميلادي على قمة تلة السبيكة، وعلى الجانب الأيسر من نهر دارو أمام أحياء البيسين والقصبة.

استغرق بناؤه أكثر من 150 عاماً، وفق تنظيمات هندسية مميزة ودقيقة وحافلة بالعناصر الزخرفية الرقيقة والدقيقة، وكتابات الآيات القرآنية. 

وعلى أنقاض المسجد داخل القصر، أُنشئت كنيسة سانتا ماريا. 

#مسجد_قرطبة أصبح #كاتدرائية_مريم_العذراء

في الوقت الذي هُدمت فيه الكثير من المساجد، بقي مسجد قرطبة على حاله، بسبب تصميمه المعماري الفريد، وعوضاً عن إسقاطه بُنيت وسطه الكاتدرائية. خلال العهد الأندلسي وتحديداً في عام 784، بدأ أمير قرطبة عبدالرحمن الأول، في بناء مسجد قرطبة الكبير، الذي استمر تطويره قرابة قرنين ونصف القرن من الزمان. إذ أكمل عملية البناء الأمير عبدالرحمن الثالث، الذي وسع المسجد وزيَّنه وأضاف إليه مئذنة خلال عام 961م. كما اشترى من بعض المسيحيين أراضي مجاورة للمسجد؛ من أجل إكمال التوسيعات، واعتُبر حينها مسجد قرطبة واحداً من أفخم وأكبر مساجد الدولة في مدينة قرطبة، والتي كان يبلغ عددها ألفاً.

وحينما سقط الحكم الأندلسي خلال عام 1236 على يد ملك قشتالة فرديناند الثالث، تحول المسجد إلى كاتدرائية مريم العذراء. 

#مسجد_باب_المردوم_في_طليطلة اصبح #كنيسة_نور_المسيح

يقع المسجد في حي سان نيكولاس القديم بمدينة طليطلة في الأندلس، وبُني في العهد الأموي؛ وتحديداً عام 999.

ويعد المسجد من أجمل شواهد الفن الأموي في الأندلس ومصدر وحي للفن المدجن الذي كانت طليطلة موطنه الأصلي.

وبعد استيلاء ألفونسو السادس على المدينة في سنة 1085، منح المسجد لفرسان القديس يوحنا، ثم تم تحويله إلى كنيسة نور المسيح، ثم تحول إلى مزار سياحي اسمه مسجد نور المسيح أو Mezquita Cristo de la Luz.

وعندما تم تحويله إلى كنيسة، بُني جدار مستدير؛ لإضافة ما يحتاجه مصلب الكنيسة ومذبحها من غرف صغيرة.

وكانت للمسجد قبة صغيرة تقوم على 4 أعمدة ضخمة في وسطه، وقد أُزيلت القبة، ولكن أجزاء السقف حولها مزيَّنة بدعامات من الحجر المتقاطع، لتدل على أن قبته كانت تشبه في هيئتها القباب الصغيرة بجامع قرطبة.

#جامع_إشبيلية اصبح #كنيسة_ماريا

تم تشييد الجامع إبان خلافة الموحدين في عهد الخليفة أبي يعقوب يوسف بن عبدالمؤمن، الذي أمر ببدء أعمال البناء به، وأكمله ابنه أبو يوسف يعقوب.

 استمرَت عملية بناء جامع إشبيلية الكبير 10 سنوات كاملة، وافتُتح بتاريخ 14 نيسان 1182، وكان آية في الجمال العمراني الذي يعكس الفن الإسلامي بتلك الحقبة.

ثم شُيِّدت المئذنة بعد النصر بموقعة الأرك، في 10 تموز عام 1195م/591هـ، لتكون حسب طلب الخليفة أعلى من مئذنة جامع قرطبة.

عقب سقوط إشبيلية بيد ملك قشتالة فرناندو الثاني، تم تحويل الجامع إلى كنيسة ماريا، وظلَ محافظاً على شكله القديم، وأقيمت به عدة مصليات منها المصلى الملكي.

ومش عايز اقولك ان مسجد #عمرو_بن_العاص اللي في الفسطاط في مصر القديمة اتحول مرتين لكنيسه اثناء الحملات الصليبية عند استيلاء ملك بيت المقدس "جان دي بريين" على المدينة، أمر بتحويله إلى كنيسة.

إلا أن المسجد عاد لحالته الأولى، بعد خروج الصليبيين من المدينة عام 1221.

الأمر لم ينته هنا، فبعد سيطرة ملك فرنسا لويس التاسع على دمياط 1249، أمر بتحويل المسجد إلى كاتدرائية، وبقي كذلك حتى خروج الفرنسيين من مصر عام 1801.

#مسجد_كشتاوه في الجزائر، الذي بُني عام 1792م في العهد العثماني حوّله الدوق "دو روفيغو" إلى كنيسة إبان الاحتلال الفرنسي للجزائر وحرق كل الكتب والمصاحف  اللي موجوده فيها وداس جنوده برجليهم عليها  وبعد الاستقلال عام 1962م، أعاده الجزائريون إلى مسجد مجدداً.

فين بقى صريخ الامم المتحدة وعويل منظمة اليونسكو وشجب المجتمع الدولة ولطم روسيا وانتحاب امريكا وصويت الاتحاد الاوروبي من كل الكلام ده ؟!!!

هل في حد فتح بوقه وقالك لااااااااااااااا يا بكر بييييه بصوت بوشكاش محفوظ دي مساجد اسلامية ولازم تفضل مساجد اسلامية 

هل خرج شيخ الازهر وخاطب ملك اسبانيا وقاله : مبروك عليكم عداوة الشعب المسيحي 

ليبقي السؤال الاهم : هو سيادتك بتنعر ليه ؟!!!!!

------------------------------------------------------------------

 لما قولنا ان اسبانيا حولت مسجد باب المردوم لكنيسة نور المسيح وبعديها حولتها لمزار سياحي واسمته مسجد نور المسيح 

هل في حد نطق ؟!!! هل في حد تدخل في الشأن الاسباني ؟!!!

لا خالص ، ودا ليه ؟!!!

لأن الموضوع علي الكيف والهواء والموضوع مش تراث وبتنجان مخلل قد هو مين اللي عمل ده 

مساجد المسلمين اللي في الهند تتحرق بالمصلين اللي فيها مفيش قرار شجب او تنديد او ادانة للهندوس 

تمثال بوذا تفجره طالبان تطلع الأمم المتحده واليونسكو زي المرا اللي جوزها مات في الحرب تولول علي التراث الانساني 

الاهم من كل ده ان الكنايس الاوروبية بتتحول لبارات وخمارات وبيوت دعارة وفنادق وبيوت وفي منها اللي بيتهدم ومحدش بيتكلم نص كلمة 

اه والله زي ما قريتها كده بالظبط 

هديك بس شوية امثلة بسيطه جدا من فيض محيط 

تحوّلت كنيسة عمرها ٧٠٠ سنة تابعة لرهبنة الدومينيكان، إلى مكتبة في ماستريخت، هولندا عام ٢٠٠٧، كذلك كنيسة تعود لعام ١٨٦٧، تحوّلت إلى منزل في بريسبان أستراليا، وأخرى تعود لعام ١٩٠٩ في سان فرانسيسكو كاليفورنيا تحوّلت إلى فندق، أمّا كنيسة القديس نيقولاوس في نورثمبرلاند انكلترا تحوّلت إلى منزل فخم، كذلك في أوتريخت هولندا، أمّا كنيسة القديس سيباستيان في مونستر المانيا التي بنيت في عام ١٩٦٢ أصبحت ملعباً للأطفال عام ٢٠٠٩، وغيرها من الكنائس التي يتم تحويلها إلى منازل، غير أنّ الظاهرة الأخطر فهي تحويل الكنائس إلى بارات ومطاعم وملاه ليلية، كدبلن، وسانت مارتيني في بروكسيل بلجيكا وهي كنيسة رائعة تعود إلى القرون العابرة، تحوّلت إلى أفخم ملهى ليلي في بروكسيل تقصده الطبقة البورجوازية وتقام فيه حفلات الرقص  حتى ساعات الصباح الأولى

أمّا مردّ هذا الأمر، فيعود إلى تضاؤل عدد المؤمنين والرعايا في أوروبا، وابتعاد الشباب عن الكنيسة والقيم، واضطرار بعض الرعايا إلى بيع الكنائس لترميم أخرى، ووضع يد بعض الدول على ممتلكات الكنيسة.

الله ، ما الدول اهيه جميله وبتهدم كنايسها وبتحول بيوت الله لخمارات وبيوت فسق ودعاره وبيوت والدنيا في منتهي الزبادي خلاط ومحدش بيتكلم خالص 

بيحطوا ايديهم علي ممتلكات الكنيسه ويهدوها او يحولوها اي حاجه عشان مفيش حد بيصلي فيها ومحدش بيفتح حنكه 

اومال فاتحين زوركم علي رئيس تركيا اللي حول متحف كان مسجد لمسجد تاني ليه ؟!!!!

دولة ذات سيادة بتتصرف في ارضها كيفما شاءت وكيفما تراءي ليها ، بتجعروا عليها ليه ؟!!!!!!

واللي هي الفكره كلها انكم شغالين بمبدأ ان العايبه تلهيك واللي فيها تجيبه فيك 

الأستاذ ورجل الاعمال  نجيب ساويرس اللي بيبارك لأردوغان عداوة العالم المسيحي 

يا ريت سيادتك تقفل بوقك وتحطه فيه مداسك عشان لو الدفاتر اتفتحت وجينا نتحاسب مين عمل ايه ومين نهب ايه صدقني هتزعل وكل اللي شبهك هيزعلوا ويجيبوا ناس يزعلوا معاهم 

الحروب الصليبية اللي ارتكبت ابشع مجازر في التاريخ في حق المسلمين واليهود وحتى المسيحيين اللي مكنوش علي معتقدهم ، اللي ابادوا وحرقوا ودمروا الاخضر واليابس بمباركة باباوات اوروبا وصكوك الغفران اللي كانت بتتباع وتعطي مجانا لكل من اهدر دم غير مسيحي 

الحروب الصيليبية اللي بمباركة السالف ذكرهم اقامت محاكم التفتيش وتفننت في ابتكار ابشع وسايل التعذيب والقتل ، واللي ممكن بسيرش بسيط علي النت تخش وتعرف عملوا ايه بس متكنشي واكل عشان ما تجبشي اللي في بطنك لو كان عندك ذرة من ضمير

السلطان محمد الفاتح اللي فتح القسطنطينة ودخل عالمستجيرين من المسيحيين بأيا صوفيا لأنهم كانوا فاكرين ان السلطان المسلم هيعمل فيهم زي ما ابناء دينهم ما عملوا فيهم في السابق ونهبوا مدينتهم وحرقوا بيوتهم ودمروا كنيسة ايا صوفيا نفسها لحد ما اتعاد بناءها تاني 

ليتفاجأوا بقمة السماحة والخلق الاسلامي ، مكنوش مصدقين نفسهم والسلطان الفاتح بيطمنهم ان مفيش حد فيهم هيتأذي وان مش هيتمس شعرة منهم ، وانهم دلوقتي بقى زيهم زي اي مواطن عثماني وليهم اكتر بحق الذمة 

المسيحيين الأرثوذكس اللي البابا الكاثوليكي ساومهم عشان يبعتلهم جيوش تنجدهم واشترط عليهم انهم يتحولوا للكاثوليكية ولما رفضوا ، سابهم لمصيرهم 

ومكانشي يعرف ان مصيرهم انهم هيعيشوا ازهي عصورهم تحت امرة سلطان مسلم عادل وعاشوا في رخاء ونعيم وحرية في العقيدة لدرجة إنَّ تسامح الفاتح المفرط في تعامله مع شعب القسطنطينيَّة قد جعلت البعض -كما يقول المؤرِّخ الألماني كيسلينج- يعتقد أنَّ الفاتح مسيحيٌّ من الداخل ويُظهر الإسلام! لأنَّه ليس من المفهوم في مثل هذه الحقبة التاريخيَّة أن يكون تعامل القادة مع الشعوب المنهزمة بهذه الصورة وهذا من أعجب ما قرأتُ عن هذا الفاتح الإسلامي العظيم!

دلوقتي بابا الفاتيكان ( بابا الكاثوليك ) بيقول في تصريح من يومين لما بيسألوه عن الموضوع ده صرح وقال انه  بيشعر بألم عميق حين يفكر في ( آيا صوفيا )

عارفين ليه بيشعر بالحزن؟!!!!!

فكك من جو فيلم عمارة يعقوبيان لما احمد راتب بيقول ليوسف داود احنا ولاد معمودية واحده 

لأن الموضوع ببساطه شديدة جدا ان  الكنيسة الغربية الكاثوليكية كان لها هيمنة على كنائس الأرض ، وكنيسة (آيا صوفيا ) سابقا كانت تابعة للكنيسة الأرثوكسية ، فرفضوا هيمنة الكاثوليك عليهم !

فجاء الكاثوليك وقاموا باغتص....اب هذه الكنيسة التابعة للأرثوذكس حينها ، وذب....حوا منهم النساء والأطفال والرهبان وتم اخضاعها لفترة تحت الحكم الكاثوليكي !

عرفتوا الحزن جاي منين وليه ؟!!!

------------------------------------------------------------------

دي بقى شهادات  كثيرٌ من المؤرِّخين الغربيِّين على سماحة الفاتح تجاه شعب القسطنطينيَّة عند فتحها، فتقول المؤرِّخة الأميركيَّة ماري باتريك Mary Patrick: «والواقع أنَّ السلطان محمدًا الفاتح قد أظهر تسامحًا عظيمًا مع المسيحيِّين»

. ويُؤكِّد المؤرِّخ الألماني هانز كيسلينج Hans Kissling"  على أنَّ نصارى القسطنطينيَّة كانوا يُمارسون حياتهم بشكلٍ طبيعيٍّ بعد الفتح، وكانوا يُمارسون عبادتهم دون مساس، بل كانوا يُمارسون لغتهم مع اختلافها عن لغة الحكَّام

ويقول المؤرِّخ الأميركي ستانفورد شو بشكلٍ صريح: «لم يتحقَّق فتح السلطان محمد الثاني للقسطنطينيَّة بشكل التدمير أو القتل كما يدَّعي الوطنيُّون اليونانيُّون حتى اليوم في محاولاتهم لرسم الترك كقومٍ همج، ولكن على العكس اتُّبِعَت سياسة زيادة السكان وتأسيس المدينة من جديد؛ لتكون مركزًا لسلطنةٍ كبيرةٍ متعدِّدة العناصر»

. ويقول المؤرِّخ الإنجليزي بول كولز Paul Coles: «بسقوط القسطنطينيَّة أصبح قَدَر المسيحيَّة اليونانيَّة الأرثوذكسيَّة بأيدي العثمانيِّين، وكان تصرُّف محمد الثاني بعد الفتح مقياسًا لمدى النقلة الحضاريَّة التي حقَّقها العثمانيُّون مبتعدين عن تراثهم 

الوثائق التاريخية بتقول ان اشتراها ، وبرضا الطرف البائع زي ما كل كنايس اوروبا وامريكا ما بتتباع دلوقتي 

وحتي لو صدقنا كلامكم جدلا انه اخدها بحق السيف ، فاعتبروها واحده من مليون مسجد اتاخد واتنهب واتحول لكنيسة 

فشد حيلك يلا وروح استعيدها منه لو تقدر وحولها كنيسة تاني ، زي ما احنا ان شاء الله ناويين نستعيد كل مسجد اتحول لكنيسة في الاندلس ونرجعه زي ما كان 

ويبقي السؤال الاهم للاستاذ نجيب ساويرس 

انت مال أمك ؟!!!!!!!

محمد طارق

اشترك في صفحتنا علي الفيس بوك واعمل see first دلوقتي 

https://www.facebook.com/MoTarek87/

#شارك

#شير

#وعي_الناس

author-img
الحق حق ولو كره الحاقدون

تعليقات

التنقل السريع